Niespełnione oczekiwania pacjentów

Mimo najszczerszych chęci lekarz nie zawsze będzie w stanie spełnić oczekiwania pacjentów, zwłaszcza dotyczące szybkiego postawienia diagnozy, najlepiej w trakcie pierwszej porady lekarskiej, w kilka chwil po wejściu do gabinetu. Owszem, oczekiwanie chorego, który przychodzi po poradę, można dość łatwo zrozumieć. Nietrudno sobie wyobrazić, co przeżywa cierpiący człowiek, który niepokoi się o to, co się z nim dzieje, martwią go objawy i nie chce dłużej przezywać swojej niepewności. Chciałby, aby diagnoza została postawiona przez lekarza w trybie natychmiastowym. Niestety, nie zawsze jest to możliwe, zwłaszcza w przypadku schorzeń, które wymagają dodatkowo konsultacji ze specjalistą oraz szczegółowej, nieraz bardzo skomplikowanej diagnostyki. Na tym tle często między lekarzem a pacjentem występują konflikty. Warto jednak wiedzieć, że nawet lekarz dysponujący bardzo bogatą wiedzą i wieloletnim doświadczeniem zawodowym nie jest w stanie powiedzieć, co choremu dolega po pięciu minutach. Nikt nie ma bowiem w oczach przysłowiowego rentgena. Co więcej, stawianie diagnozy na chybcika, bez zebrania szczegółowego wywiadu, przeprowadzenia badań laboratoryjnych i obrazkowych, może się skończyć naprawdę źle. Tylko na podstawie bardzo obszernych informacji można postawić właściwą diagnozę i zaproponować optymalne metody leczenia. Zdecydowanie lepiej nie spełnić oczekiwań pacjenta, niż źle go leczyć.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.